Το χρονικό ενός προαναγγελθέντος αδιεξόδου

Άρθρο του Αλέξανδρου Μωραϊτάκη, Προέδρου του ΣΜΕΧΑ, στην ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ στις 21/4/2009

 

Αποκλειστικότητα σε γόνιμες ιδέες ή/και εξειδικευμένη τεχνογνωσία δεν διαθέτει το πολιτικό μας σύστημα. Όμως αρνείται να διαβουλευθεί και να δεχθεί εισηγήσεις, συμβουλές και κατευθύνσεις από τους πιστοποιημένους ειδικούς των Αγορών.

Άξιο απορίας είναι ότι το  ελληνικό οικονομικό επιτελείο δεν συμβουλεύεται τους πλέον αρμόδιους φορείς της αγοράς όταν ο Σαρκοζί, ο Μπράουν και ο Ομπάμα, συνεργάζονται με  επώνυμα think tanks, νομπελίστες και παγκόσμιας εμβέλειας τεχνοκράτες . 

Δυόμιση μήνες μετά την ψήφιση του προϋπολογισμού του 2009 και λίγες, μόλις, εβδομάδες μετά την υποβολή του αναθεωρημένου Προγράμματος Σταθερότητας στις Βρυξέλλες, το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης «ανακάλυψε» ότι οδηγούμαστε σε δημοσιονομικό αδιέξοδο και ανακοίνωσε από ανάγκη έκτακτα μέτρα, χωρίς μόνιμη διάρκεια, για να «μπαλωθούν» πρόσκαιρα ορισμένες «τρύπες».

Τα μέτρα δεν θα χρειαζόταν καν να συζητούνται σήμερα, αν επί των ημερών της προηγούμενης εξαετίας δεν είχαν μοιρασθεί αφειδώς δώρα σε ισχυρούς τραπεζίτες, golden boys,  και μεγαλοεπιχειρηματίες.

Θυμίζω ενδεικτικά μεταξύ πολλών άλλων που λόγω χώρου δεν αναφέρονται:

  1. Τη φορολογική ρύθμιση παροχής ειδικής έκπτωσης φόρου από δύο διαφορετικούς Υπουργούς (δύο κομμάτων) για δύο χρόνια σε τράπεζες που προχώρησαν σε συγχωνεύσεις. Πέντε τράπεζες βγήκαν ωφελημένες φορολογικά με το ποσό των 156 εκ. € με τον ένα Υπουργό και με το ποσό των 325 εκατ. ευρώ με τον έτερο (σύνολο 481 εκ. €), επειδή απλώς απορρόφησαν θυγατρικές τους επενδυτικές εταιρείες.
  2. Τα αφορολόγητα «σούπερ-μπόνους» κρατικών golden boys μέσω της διάθεσης μετοχών σε εξευτελιστικές τιμές, κόστους για το Δημόσιο 200 εκ. €.
  3. Τα εκατοντάδες εκατομμύρια έως δις ευρώ ασφαλιστικών υποχρεώσεων χαρίστηκαν σε τράπεζες σύμφωνα με καταγγελίες συνδικαλιστικών σωματείων Τραπεζο-υπαλλήλων και μεταφέρθηκαν στον προϋπολογισμό, για να καλυφθούν τα επόμενα χρόνια από τους φορολογούμενους πολίτες.
  4. Τα εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ για συμβουλευτικές εργασίες σε μετοχοποιήσεις και ιδιωτικοποιήσεις, πράξεις διαχείρισης της δημόσιας περιουσίας και πολλές άλλες «χρυσές» δουλειές, με απευθείας αναθέσεις σε ξένες Τράπεζες που ενώ απέτυχαν αποκλείουν Έλληνες.
  5. Τα τεράστια ποσά που εξάγονται ή/και αφήνουν έξω εισοδήματα μέσω ελληνικών και ξένων τραπεζών σε φορολογικούς παραδείσους.
  6. Τις αναπτυξιακές επίσημες υποσχέσεις που απεδείχθησαν κενές περιεχομένου όπως περί ανάπτυξης της Ελλάδος σε διεθνές χρηματοοικονομικό κέντρο (όπως και εκπαιδευτικό, τουριστικό, κ.τ.λ), περί ανεξαρτησίας της ΕΚ επειδή ήταν σύμφωνα με τον Υπουργό (που μετά το ξέχασε) «τρικέφαλο τέρας», περί λεκτικής αντίθεσης του πρώην Υπουργού στη διοίκηση της ΕΧΑΕ κυρίως από τους ιδιώτες Τραπεζίτες για λόγους σύγκρουσης συμφερόντων. Και αυτό συνεχίζεται παρά το γεγονός έχουν πλέον μόνο 11% (και 8% οι κρατικές) των μετοχών της ΕΧΑΕ.
  7. Τον δανεισμό με έκδοση ομολόγων του ελληνικού Δημοσίου χωρίς τη διαφάνεια του Χ.Α. (στη δευτερογενή διαπραγμάτευση) για τον ιδιώτη Έλληνα επενδυτή και με υπέρτερο για το Δημόσιο κόστος, λόγω αποκλεισμού των Χρηματιστηριακών Εταιριών που έχουν την άδεια και μπορούν να τα διαθέσουν όπως στο παρελθόν στο επενδυτικό κοινό, κ.τ.λ. Μάλιστα παρατηρείται το φαινόμενο ότι ενώ οι Τράπεζες δανείζονται από την ΕΚΤ με 1,25% με εγγύηση τα ομόλογα του Δημοσίου, δανείζουν το Δημόσιο με 5ετή ομόλογα 4,70%!!
  8. Την μηδενική φορολόγηση συγκεκριμένων κατηγοριών υπερπλουσίων κατοίκων Ελλάδος που ασκούν δραστηριότητες μόνο στο εξωτερικό. Ενώ οι ίδιοι κινούμενοι πατριωτικά δείχνουν έτοιμοι να πληρώσουν ένα λογικό σταθερό μικρό ποσό για τους ιδίους αλλά σημαντικότατο για την εθνική μας οικονομία.
  9. Τις χαριστικές όπως απεκλήθησαν από τον ειδικό Τύπο φωτογραφικές ρυθμίσεις σε νόμους υπέρ ομίλων, που προφανώς δεν αντελήφθησαν οι βουλευτές που κόστισαν στα έσοδα του Δημοσίου εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ. Είναι απολύτως βέβαιο ότι ενώ το γεγονός επισύρει τις διατάξεις περί ευθύνης Υπουργών κανένα κόμμα δεν θα το αποτολμήσει να θίξει το πολιτικό πρόσωπο με αναφορά του ισχυρού ονόματος παρά τη δημοφιλία της ενέργειας που ίσως θα έκρινε υπέρ του το εκλογικό αποτέλεσμα.

Αφέθησαν και συνεχίσουν να αφήνονται ανεκμετάλλευτες όλες αυτές οι μεγάλες πηγές φορολογικών εσόδων και απασχόλησης Ελλήνων, όπως και πολλές άλλες που έχουν επισημανθεί επανειλημμένα από αυτούς που έχουν την τεχνογνωσία. Κατόπιν όλων αυτών επιβεβαιώνεται ότι πρέπει άμεσα α) να συγκροτηθεί στη χώρα μας υπερκομματικό όργανο Διαχείρισης της Οικονομικής Κρίσης, όπως λεκτικά έχουν συμφωνήσει στελέχη όλων των κομμάτων, β) να παταχθεί η τριμερής διαπλοκή ισχυρών, ΜΜΕ και κρατικής εξουσίας, που αποβαίνει πάντα σε βάρος του Δημοσίου και των Ελλήνων πολιτών.